Ahir,
a Trastorns del Desenvolupament, cada grup d’experts va exposar el seu cas
pràctic.
PERQUÈ ENTENGUEU UNA MICONA MILLOR
AIXÒ DELS GRUPS D’EXPERTS, US EN FAIG CINC CÈNTIMS:
Per
grups de 4, ens havíem d’especialitzar en un trastorn concret.
Així
doncs, teníem un grup especialitzat en Trastorns Auditius, un altre en
Trastorns Visuals, un en Trastorn Intel·lectual, un en Trastorn Motor, i el
nostre, especialitzat en els Trastorns d’Espectre Autista.
Llavors,
un cop havíem fet una recerca d’informació respecte del “nostre” trastorn, cadascun
del grup d’experts es desglossava, i cada integrant del grup d’experts passava
a formar part de l’equip de cicle d’una escola inventada per nosaltres. Van
sortir escoles com Colorins, Sa Sargantana, o Es Caragolet (a la qual jo vaig
participar).
La
feina de cada expert al seu equip de cicle era explicar el trastorn que havia
treballat a la resta de companys de l’equip. Després d’això, vam definir els
conceptes bàsics de cada trastorn.
Finalment,
ens tornàvem a reunir els grups d’experts, havíem de definir un cas concret d’un
infant que tingués el trastorn que havíem treballat prèviament, i una activitat
adaptada per aquest nen o nena.
EL CAS DE N’ÀLEX I ACTIVITATS
Com
us havia dit, ahir vam exposar aquesta darrera passa de la feina.
El
grup d’experts en Trastorns de l’Espectre Autista va inventar el cas de n’Àlex,
un nen amb autisme de Kanner i retard mental, que no parla, sinó que es
comunica dibuixant a una pissarra i per mitjà de la tècnica del senyalat.
Nosaltres
vam fer una agenda
d’assenyalat, i per emprar-la...
1)
S’ha d’agafar la ma del nen, i senyalar-li l’activitat que va a fer.
2)
Quan l’hagi feta, se li torna assenyalar l’activitat, i se li diu que ja l’ha
finalitzat.
3)
Llavors, es lleva el pictograma que ja ha fet, i s’indica una nova tasca.
Com
a activitat, vam fer la ruleta de les emocions, amb l’alegria, la
tristor, la por, la sorpresa i l’enuig. És un joc per a grupets de 3 persones.
Es fa girar la fletxa, i l’emoció que toqui, els nens l’han d’imitar.
En
el cas de n’Àlex, li vam fer l’adaptació que consistiria en: el grup estaria
format per ell i dos companys als quals no rebutja. N’Àlex fa girar la ruleta,
i els seus companys li fan de referent a l’hora de representar l’emoció. Ell
els ha d’imitar, tenint un mirall a on mirar-se per ajudar a la formació de l’autoimatge
de l’infant.
COM S’HAN FET ELS RECURSOS: L’AGENDA
D’ASSENYALAT
MATERIALS:
õ La
tapa d’una llibreta qualsevol, més o menys de mida A4.
õ Pintura
blava (o d’un altre color).
õ Pinzell
õ Velcro
adhesiu.
õ Pictogrames
(trets de diferents pàgines d’Internet, són un “remix” del que hem anat
trobant).
õ Plàstic
adhesiu (el típic que s’empra per a folrar llibres).
1)
Un cop hem retallat
la tapa de la llibreta, la pintem amb tempera blava i un pinzell. Perquè quedi
amb aquest efecte d’aigües, funcionen els pinzells plans, quadrats.
2)
Es deixa eixugar la
pintura, i s’aferren les tires de velcro.
3)
Es folren els
pictogrames amb plàstic adhesiu.
4)
Damunt les tires de
velcro s’aferren els pictogrames.
5)
Et... VOILÀ! Ja
tenim una agenda de pictogrames.
COM S’HAN FET ELS RECURSOS: LA
RULETA DE LES EMOCIONS
MATERIALS:
õ Un
joc de “Twister”, emprarem la cara que no té colors.
õ Pintura
lila (feta amb mescles. Pot ser d’un altre color).
õ Pinzell.
õ Barra
adhesiva
õ Imatges
de les emocions.
õ Plàstic
adhesiu.
õ Llapis
PROCEDIMENT:
1)
Desmuntar la fletxa
del “Twister”.
2)
Pintar la cara del
joc que no té cap dibuix. Ho hem fet amb un pinzell pla.
3)
Aferrar amb barra
adhesiva les imatges de les emocions.
4)
Folrar amb el
plàstic adhesiu tot el tauler.
5)
Un cop folrat, es
fa passar el llapis per el forat que hi ha enmig del tauler, que és on anirà la
fletxa.
6)
Es munta la fletxa,
de manera que quedi a la cara de la ruleta de les emocions.
7)
I c’ést fini!
*Truc:
si teniu pressa perquè s’eixugui la pintura, podeu emprar un eixugador de
cabells.
Nata·
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada