A
principis de curs, el mes d’octubre, vam fer una reflexió sobre un document de
Pilar Benejam per a l’assignatura Estratègies d’Intervenció Educativa (II).
Aquests
dies, la nostra mestra ens ha dit:
“Torneu
llegir a nivell individual el que vau escriure fa setmanes, penseu amb el que
heu après aquests mesos, no sols en aquesta assignatura, el bagatge que aneu
adquirint, tot allò que us motiva i us emociona al pensar en arribar a SER
MESTRES.”
I aquesta és la meva reflexió:
Avui,
a dia 13 de gener, fa 3 mesos i 2 dies que vaig publicar la meva primera
reflexió. L’he revisada, i me n’he adonat que vaig reflexionar sobre el
contingut formal del document.
Aquest
diumenge de gener, però, vull reflexionar sobre tot el meu procés fins a dia
d’avui. Us ho explicaré amb guions, perquè es tracta de temes diferents, i farà
més bon llegir.
APRENENTATGES ACADÈMICS
-
He après a ser més
rigorosa a l’hora de presentar documents escrits, en aspectes com citar bé, o
ser més formal per escriure documents.
-
Enguany ens han fet
realitzar moltes unitats didàctiques, i les que hem fet, al manco en el meu
cas, s’han fet pensant en el futur, en tenir una classe amb infants, i que
aquesta feina realitzada ara servís per aplicar-la amb aquest grup.
Això
no vol dir que les feines realitzades en altres cursos no es poguessin aplicar
a aules, sinó que crec que ara començo a tenir plena consciència del què faig,
a ser conscient que realment arribarà un dia en què tindrem alumnes nostres als
quals ensenyar.
-
M’agradaria que hi
hagués un llibre amb la fórmula màgica sobre com fer de mestre, però com que no
existeix, em conformaria amb què existissin més llibres com el de Mi escuela sabe a naranja, per poder
veure com mestres amb certa experiència duen a terme el seu dia a dia dins les
aules, i al menys poder tenir alguns exemples verídics, per no sentir-nos tan
desemparats.
-
Com a crítica a les
assignatures, vull dir que si ja em semblava que es realitzava poca part
pràctica, aquest quadrimestre encara m’ho sembla més: 5 assignatures, amb els
seus corresponents treballs - 0 vegades de visitar una escola, encara que sigui
per fer-hi una pràctica; és trist, la veritat. Perquè sembla que el que fem no
serveix per a res, com si no tingués vertaderes aplicacions pràctiques.
APRENENTATGES COM A PERSONA
-
Vaig començar el
curs amb el ferm propòsit de convertir-me en millor persona. La meva intenció
era deixar enrere aquell “enanito gruñón” i intentar viure en positiu. Si bé és
cert que he anat fent passes per deixar enrere tanta queixa, encara em queda un
llarg camí per recórrer, com aquell que diu, tot just acabo de creuar la cinta
de sortida en aquesta cursa.
-
Intento parlar en
positiu i donar gràcies per tot. Un exemple d’aquest parlar en positiu és “Jo
sé que avui tu estaràs molt content, es ver que sí?” en lloc del “No vull que
estiguis enrabiat”.
L’acció
de donar gràcies intento fer-la contínuament, per adonar-me de les coses bones
que tinc a la meva vida, i de convertir en aprenentatges bons aquelles que no
em semblen bones. Per exemple, fa setmanes vaig estar a un pam de ser arrollada
per un cotxe, però vaig sortir il·lesa. El meu pensament en aquell moment?
“Gràcies perquè estic bé, gràcies per la bona sort que tinc”.
-
Me n’he adonat que
he après a esperar, a donar als infants aquest temps que sempre ens diuen que
necessiten. Per sort, puc practicar a casa cada dia, i la veritat és que
pensava que em seria una tasca molt complicada, però l’any passat ja vaig
intentar començar a fer-ho, i durant tot aquest any també m’he obligat, per
dir-ho d’alguna manera, a tenir més paciència amb els que m’envolten i a saber
esperar.
El
resultat d’això és que, per a la meva sorpresa, sé esperar i donar a l’infant
el seu temps, i que en el cas en què faig frissar un infant me’n adono, i penso
“Atura, atura!”.
-
Ara, en aquesta
època, torno a estar amb aquells dubtes de “ho sabré fer bé quan sigui
mestra?”, però no em preocupen aquestes inseguretats, perquè sé que són
passatgeres, i provocades per l’estrès d’haver d’entregar treballs i d’haver de
fer exàmens. La reflexió que jo mateixa em faig és: ho faràs bé, segur. Quan
sigui el moment, sabràs com actuar.
-
No m’agrada que ens
facin ser competitius. És inevitable ser-ho, perquè ens juguem tots una nota,
però crec que si precisament som nosaltres els que hem de promoure valors com
compartir, o l’aprenentatge cooperatiu, des de la universitat també se’ns
hauria d’ensenyar a ser així.
És
complicat aconseguir-ho des del moment en què a totes les assignatures ens
juguem una nota numèrica, però crec que amb iniciatives com el fet d’haver de
penjar els nostres treballs per a què els nostres companys els puguin estudiar
(com és el cas d’aquesta assignatura, o de l’assignatura de Trastorns del
Desenvolupament) és un bon començament.
-
Què és el que
realment em motiva a seguir endavant? Pensar que ensenyaré infants. Ensenyar és
la meva passió i vocació, i ensenyar infants, acompanyar-los en el seu
creixement com a persona, encara m’apassiona més. És tan gratificant veure com,
tots junts, anem aprenent els uns dels altres i anem creixent...
Els
infants em donen lliçons de vida, i estar amb ells és el que més m’omple. Hi ha
persones que m’han dit “Veus una criatura i se t’il·lumina el rostre”, o
“Parlant sobre educació amb tu es veu les ganes que tens de ser mestre”, i és
cert.
Ser
mestra és el que més vull en aquesta vida, envoltada d’infants em sento una
persona plena, i desitjo que arribi dia 18 de febrer per poder començar aquesta
aventura, per poder iniciar cada dia amb l’enorme il·lusió de caminar junts cap
al futur.
Conclusió
que trec de tot el meu procés: “quien algo quiere, algo le cuesta”. Per voler
millorar, primer ens hem d’adonar de quina és la nostra problemàtica, què és el
que volem canviar a millor. Llavors, un cop identificat això, és la nostra
tasca ser conscients de tot el que fem, autoanalitzar-nos, i tenir MOLTA MOLTA
MOLTA voluntat de canviar. Per experiència, diré que no és una tasca fàcil,
perquè quan te’n adones de totes les coses que podries millorar, al principi és
com una muntanya, però si es treballa amb un mateix amb constància, dia sí i
dia també, arriba un punt en què totes aquelles coses que al principi havies de
fer molt conscientment, surten soles.
Imatges: són unes magnífiques nines de fieltro, fetes a mà per http://palopita.blogspot.com.es/p/munepitas.html
Nata·
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada