“¡Ah de la
vida!... ¿Nadie me responde?
[...]
Ayer se fue; mañana no ha llegado;
hoy se está yendo sin parar un punto;
soy un fue, y un será y un es cansado.”
Això deia en Francisco de Quevedo fa uns quants
segles. No sé quina sensació us causa a vosaltres en llegir-ho, però a mi em ve
la idea d’aquell “carpe diem” i del “tempus fugit” que els nostres professors
de castellà intentaven fer-nos aprendre. Quevedo, des del meu punt de vista, parla
de la fugacitat de la vida en aquests versos, de la rapidesa del temps. Sempre
recordaré aquest fragment del seu poema, i aquesta vegada l’empraré com a “ganxo”
introductori per al tema del temps, quelcom tan important en els nostres dies,
i que tan malament enfoquem.
En les línies que segueixen, enfoco el tema del
temps a partir de la nova filosofia temporal que es recull al llibre Elogi de l’Educació Lenta, de Joan
Domènech. El vam llegir per a l’assignatura “Estratègies d’Intervenció
Educativa a la Primera Infància”, i crec que és un llibre que tota persona
hauria de llegir per adonar-se’n que avui en dia estem molt equivocats en la
nostra manera de tractar la vessant del temps.
El
temps… El temps és allò que, d’ençà els humans inventàrem rellotges creiem que
controlem, però que realment ens controla a nosaltres, ens atrapa.
Vivim
en la era del fast, a on tot allò que
és ràpid triomfa: llevataques ràpid, rentadores amb programes ràpids, menjar
precuinat, nens que aprenen abans que els altres... I tot un “VA, VA, VA, VINGA
QUE FEM TARD” constant que ens empresona dia rere dia.
Realment
hauríem de ser tots capaços d’aturar-nos, de frenar-nos a nosaltres mateixos,
obligant-nos a donar temps per a les coses, per a la vida. Temps per observar
com fan les persones diferents coses, temps per quedar-nos emmirallats d’alguna
persona fent quelcom tant senzill com somriure, o veure de quin color són els
ulls de les persones. Pregunteu-vos: quant de temps fa que converso amb alguna
persona i ni tan sols em fixo en quin color tenen els seus ulls? Quant de temps
fa que no vaig pel carrer i alço el cap per mirar el color del cel i els seus
núvols?
Segurament,
tot i que alguns ho vulgueu negar, deu fer bastant de temps. I per què? Doncs
perquè estem atrapats en la voràgine del temps, d’omplir tots els racons del
dia amb activitats “importants”. Per als adults, despertar-se, anar a fer
feina, la mitja hora del berenar, l’hora i poc del dinar, i torna partir cap a
la feina. Per als estudiants, la universitat i res més que la universitat.
Per
als infants, l’escola i activitats extraescolars a les quals els seus pares
apunten per tenir els fills més llestos i millors del món, que sàpiguen tennis,
piano i cantonès.
Ei,
adults, de què anem? Amb quin dret ens creiem per atapeir les hores dels nens a
la nostra semblança? Ja des de ben petits comencem amb “Sí, li dono el menjar
ara, perquè així després dormirà les hores que necessito per poder netejar bla
bla bla”. Tranquil·la mare, no et preocupis de si el teu fill en aquell moment
no tenia gana; mentre tu puguis aclarir les teves coses, tant és que no
respectis el seu ritme.
Quan
van a l’escola, sovint es passen cinc hores a l’escola, més les dues hores al
menjador, i les hores d’activitats extraescolars, per després arribar a casa,
fer els deures a tota pastilla i ràpid cap a la dutxa per poder sopar ja amb el
pijama posat i ser empaquetat de seguida al llit.
Només
d’escriure-ho, ja estressa, i suposo que llegir-ho també ho deu fer.
De
ver, pares... Tanta nosa us fan els vostres fills, que ni tan sols els voleu
tenir un momentet amb vosaltres? O sent més suau, tant poc aprecieu tot el que
ells us poden ensenyar del seu dia a dia en les seves vides? Estan començant a
viure, estan vivint moments que no tornaran mai més, i dels quals possiblement
no recordaran res en ser adults com vosaltres. Tant complicat és asseure’s i
escoltar-los atentament? Quedaríeu meravellats de les coses que els infants ens
poden ensenyar, de les seves maneres tant curioses d’expressar-se, de tota la
dolçor que transmeten quan veuen que són escoltats, i per tant apreciats i
estimats, tant pels seus pares com per tots els adults que els rodegen.
Els
nostres nens i nenes saben com viure, ells tenen la clau! I quina és aquesta? Doncs
fàcil: ells viuen connectats amb sí mateixos, viuen en funció dels seus propis
ritmes biològics, sense deixar-se endur pel ritme frenètic al qual ens obliga a
anar la societat. Per aprendre alguna cosa, no els importa si han de trigar
mitja hora o tres hores; per a ells el temps no importa. Tant els és jugar un
quart d’hora, com hora i mitja; en aquells moments són feliços i no ho deixen
escapar per res del món (a no ser que aparegui un adult enfurismat que els faci
aturar per anar a karate o a futbol).
Hem
d’aprendre d’ells, donar-nos un respir a nosaltres mateixos, cercar algun
moment en el dia per dedicar-lo a no fer res, un altre per dedicar-lo a
escoltar als nostres familiars, que ben segur agrairan la nostra escolta, i un
altre per reflexionar sobre el canvi cap a millor que estem fent a partir d’aquest
nou enfocament, de la nova manera de viure la vida.
En
el dia a dia cal prioritzar, i si no tot es pot fer, doncs ja ho farem demà!
Estem en uns moments en què la nostra esperança de vida és de més de 80 anys.
Per tant, no val la excusa del “no tinc temps”. Teniu unes quantes dècades per
fer tot el que no es pugui fer avui. En canvi, els petits moments que he citat
més amunt, i que poden semblar innecessaris o “tonteries”, només tindran un
valor si els comencem a dur a terme ara. Només avui podràs escoltar com la teva
mare et conta per què està contenta o preocupada; si avui no li fas cas, ni l’altre
ni l’altre, arribarà per no contar-t’ho. Només avui podràs veure les primeres
passes i escoltar les primeres paraules del teu fill/a, o el seu primer dia a l’escola.
Imatges extretes de:
Nata·
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada