Tant a la
sessió 1, que va començar dia 27 de setembre, com a la segona sessió de dia 4
d’octubre vam parlar del terme de “didàctica”, aprofundint més sobre aquest
tema a la segona sessió.
El terme
“didàctica” posa més èmfasi en el COM ensenyar, que no en el què. El nostre
professor creu que és més important el QUÈ, ja que si no es sap què s’ha
d’ensenyar, com es podrà ensenyar bé?
Per la meva
part, penso que QUÈ i COM tenen la mateixa importància. Si bé és certa
l’afirmació del nostre professor, penso que si la metodologia docent no és prou
bona els alumnes tampoc no podran aprendre igual de bé. Crec que és important
que els continguts s’aprenguin bé, però també es necessita una metodologia que
motivi els nostres alumnes, que els faci tenir ganes de seguir aprenent. De res
servirà ensenyar-los història, per exemple, si aquest aprenentatge no es
retindrà a la memòria dels alumnes perquè no se’ls ha engrescat prou, perquè
els ha mancat motivació. L’aprenentatge memorístic que només s’empra per
aprovar un examen i que s’oblida ipso
facto no és el que voldria per als meus alumnes. Pel bé dels meus alumnes,
el que voldria és un aprenentatge en el qual el QUÈ (el contingut) quedés clar
gràcies a un COM que fos per a ells significatiu, que veiessin quin sentit té
per a les seves vides tot el què se’ls està ensenyant.
Quant al procés
d’ensenyar i aprendre, cal dir que hi intervenen diferents agents: el docent,
el discent i el context tant físic com social en què es produeixen els ensenyaments
i aprenentatges.
Centrant-me en
el context, així com ho vam fer a classe, diré que aquest té una importància
cabdal. Els alumnes que tinguem a l’aula i el context en què l’escola estigui
immersa, seran condicionants clars per a l’ensenyament i aprenentatge dels
diferents continguts.
Posant com a
exemple el fet de tenir alumnes amb discapacitat dins l’aula, ens dificultarà
una mica la nostra feina com a docents, però gràcies a assignatures com
Educació Inclusiva o Trastorns del desenvolupament, estem veient que és
important el fet que aquests infants amb certa discapacitat siguin a les
nostres aules ordinàries, seguint els criteris de presència a l’aula ordinària;
participació a totes les activitats que s’hi duen a terme, sempre a partir de
les seves capacitats; i progrés, és a dir, que aquell infant amb discapacitat
pugui avançar en els seus aprenentatges.
Abans es creia
que el fet de tenir una persona amb aquestes característiques dins una aula amb
infants sense discapacitat era positiu per aquests últims, però la veritat és
que tots ens podem enriquir gràcies a aquesta situació, tant els infants
mateixos, com els mestres. Els infants han de ser conscients que no vivim a un
món homogeni, sinó a un món a on cadascun de nosaltres és diferent, però igual
quant a oportunitats i drets.
Parlant ara de
si el mestre ha d’estar al mateix nivell que els seus infants, tinc dues
opinions diferents al respecte, depenent del punt de vista en què ho enfoco:
per una part, crec que alumne i mestre han de ser “iguals” veient-ho des del
punt de vista del respecte. Tant el mestre ha de respectar la identitat i
integritat física i psicològica de l’infant, així com l’alumne ha de respectar
el seu mestre.
Per una altra
part, crec que docent i discent no han d’ésser al mateix nivell enfocant-ho en
què el mestre no ha de ser un “amiguet” més de l’infant, sinó la persona que
guia la classe, i a qui se li ha de fer cas. Una companya meva va emprar el
terme de “líder”, i em va agradar. Al contrari d’altres alumnes de la seu de
Palma, jo interpreto el terme de “líder” amb una connotació positiva. El mestre
és, per dir-ho d’alguna manera, l’autoritat de la classe. Si ha de renyar algun
alumne perquè la seva actitud no ha estat bona, ho ha de fer. Per dir-ho
d’alguna manera, el docent és qui ha d’evitar que dins la seva aula es
produeixi el clima que popularment s’anomena “no haver-hi ni rei ni roc”. Els
adults som un punt de referència per als nostres infants, i els hem de guiar
pel bon camí. Si som mestres permissius fins i tot en situacions en què els
infants es falten (o ens falten) al respecte, o fan malbé produccions dels
altres o mobiliari, farem un flac favor a aquests nens. Serà com si els
amolléssim enmig del mar sense cap taula de salvació. Els infants han de saber on
són els límits, i és la nostra tasca ensenyar-ho perquè es puguin convertir en
ciutadans que hagin après les normes acceptables que la societat ha establert.
Nata·
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada